• Förebygga sjukfrånvaro

    Ju tidigare vi upptäcker fysiska eller psykiska besvär och samtalar om det, desto mindre risk för framtida sjukfrånvaro. I en trygg arbetsmiljö kallar både chefer och medarbetare till samtal, när någon av parterna upplever att något försämrats.

    Det kan handla om att:

    medarbetare upplever fysisk smärta vid utförande av någon arbetsuppgift eller upplever för hög arbetsbelastning och stressymptom

    chef upplever ett avvikande beteende hos medarbetaren eller uppmärksammar hög korttidssjukfrånvaro

  • Rehabiliteringsprocessen

    Arbetsgivare behöver en rehabiliteringsprocess och rutiner för hantering av besvär/sjukfrånvaro, samtal/undersökning till åtgärder & anpassningar och återgång i arbete. Medarbetare är skyldig att medverka till sin egen rehabilitering, både medicinsk och arbetslivsinriktad rehabilitering.

    Det finns krav på dokumentation som påvisar vilka åtgärder och anpassningar samt uppföljningar som genomförs. För större organisationer är det fördelaktigt att ha en programvara för att säkerställa att chefer följer processen samt för att GDPR-säkra dokumentationen.

  • Anpassning & Återgång i arbete

    Anpassning av arbetet kan göras i förebyggande syfte för att undvika rehabilitering alternativt när medarbetare som varit sjukskriven ska återvända till arbetet. Anpassning kan handla om arbetstid, ändrade eller nya arbetsuppgifter, ny arbetsutrustning, utbildning mm.

    När en medarbetare ska återvända till arbetet efter en längre sjukfrånvaro, är det viktigt att arbetsgivaren förbereder återgången noggrant för att undvika ytterligare sjukfrånvaro. Bäst är att göra återgången stegvis med regelbunden utvärdering och uppföljning.

Känner du till att arbetsgivare kan få bidrag till rehabilitering och utbildning?

Känner du till att arbetsgivare kan få bidrag till rehabilitering och utbildning?